Malujeme hudbu: Umění jako most mezi světy

By | 5.9.2025

Projekt Malujeme hudbu propojuje výtvarné a hudební workshopy pro děti, seniory i osoby s odlišným mateřským jazykem. Vznikl jako odpověď na uzavření škol a kulturních institucí během pandemie a dnes přináší inspiraci, radost i hluboké propojení tam, kde slova někdy nestačí.

V příspěvku o projektu Malujeme hudbu bych ráda přiblížila poznatky z workshopů pro děti nejen s odlišným mateřským jazykem. Výtvarně hudební workshopy Malujeme hudbu a grafické partitury jsou určené také dospělým lidem s postižením.

Ve své pedagogické činnosti se snažím nejen dětem představit malování jako možnost sebevyjádření s důrazem na emoce, kreativitu, spolupráci a vnímání reálného zvukového i vizuálního světa.

Uzavření škol, dílen a galerií v době COVIDu omezilo většinu výukových aktivit a mezioborových spoluprací. Od října 2020 mám jedinečnou možnost připravovat výtvarné dílny spojené s poslechem hudby. Saxofonista Radim Hanousek a ansámbl Dust in the Groove připravují pravidelně tyto výtvarně – hudební dílny během, kterých účastníci překročují své možnosti vizuálního záznamu.

www.malujemehudbu.cz

Hudebně – výtvarné workshopy

Radim Hanousek se věnuje experimentování se zápisem not ve svých hudebních projektech. Na HF JAMU vede mezioborový a nadžánrový studentský ansámbl v rámci svého doktorského studia.

První korónová vlna zastavila veškeré workshopové a hudební aktivity, proto Radim hledal možnosti umělecké komunikace. Vytvořil interaktivní webovou stránku Malujeme Hudbu. Jde o internetovou platformu, kde hudebníci i výtvarníci mohou vkládat a sdílet svá díla a vzájemně se inspirovat.

Při letním rozvolnění korónových opatření využil čerstvě nabytých zkušeností s grafickými partiturami a zrealizoval tak několik hudebně – výtvarných workshopů pod vedením profesionálních výtvarníků. Děti měly možnost vidět, jak takový výtvarník vyjadřuje štětcem, pastelem či jinou grafickou technikou hudbu, kterou právě slyší. Děti se během workshopu dozví, jak je důležité pozorně poslouchat hudební i nehudební zvuky, jak je možné vnímat barvy, nálady, dynamiku zvuku, píseň, slovo, řeč.

Výtvarně – hudební workshopy nejen pro uprchlíky

Společně s Radimem Hanouskem a jeho ansámblem jsem realizovala jedenáct workshopů pro děti s odlišným mateřským jazykem, z toho jsme realizovali pět workshopů na ZŠ Merhautova v Brně. Lekce byly velice úspěšné, protože se mi podařilo všechny žáky motivovat k činnostem a aktivně zapojit do výtvarných i hudebních činností.

Paní učitelka žáků romského a ukrajinského původu celému týmu zpětně poděkovala za sebe i za celou třídu. Program byl podle jejího názoru naprosto úžasný, naprosto jsme děti uchvátili.

„Netušila jsem, jaké výsledky bude mít Váš program. Mám ve třídě dva žáky z Ukrajiny a jeden z nich se vůbec nechtěl zapojovat do výuky a každé ráno chodil do školy s velkým pláčem a většinou probrečel celou první hodinu, i když jsme se mu všichni snažili pomoci. 

Včera to byl naprostý obrat. Při Vašem programu se poprvé zcela zapojil. Dnes přišel do školy poprvé bez breku a celý den pracoval. Z žáky z této třídy jsem teprve měsíc a po včerejšku se celý kolektiv naprosto proměnil a stmelil. Dnes jsme společně zažili nejlepší den za celý měsíc a moc doufám, že to tak bude pokračovat!“ Michaela Novotná, ZŠ Merhautova Brno

V roce 2023 byl projekt podpořen Nadací Via a městem Brno, podařilo se nám realizovat šest workshopů ve školních zařízeních v MŠ. ZŠ a SŠ, kde studují žáci z různých etnických skupin nejen z Ukrajiny, a zároveň ve ze míněných školách vyučují pedagogové nebo asistenti pedagoga z Ukrajiny a jiných zemí zasažených válkou na Ukrajině.

Odlišnou zkušenost a zážitek asistentky pedagoga Tetiany z Ukrajiny je možné slyšet a vidět ve videu:

Na základě dobré zkušenosti s workshopy pro děti uprchlíků, se podařilo rozvinout spolupráci s Asociací Babylon, která sdružuje spolky národnostních menšin. Uspořádali jsme tři workshopy Malujeme hudbu v odlišných historických památkách města Brna. Sérií workshopů jsme uzavřeli výstavou dětských výtvarných prací v Arnoldově vile v Brně. Akce se konala během festivalu národnostních menšin Babylonfest 2024.

V roce 2025 jsem oslovila organizaci ADRA Brno, v rámci mezigeneračního programu jsem navštívila s Radimem Hanouskem, studenty střední školy a projektem Malujeme hudbu čtyři domovy pro seniory. Podařilo se otevřít téma citových potřeb seniorů, i přesto že někteří cítili ostych a strach při kreslení a malování hudby, krajiny, vznikly osobité obrazy. Senioři potvrdili, že moc arteterapie funguje, a zároveň pozitivně rozvíjí tělo i duši bez rozdílu věku nebo stavu zdraví. 

Inspirace pro pedagogy, lektory nebo sociální pracovníky

Ráda bych doporučila pedagogům ve škole, lektorům v knihovnách nebo pracovníkům v sociálních službách webovou aplikaci Malujeme hudbu. Web leze využívat jako inspiraci před nebo po absolvování výtvarně hudebního workshopu Malujeme hudbu. Zároveň je možné se jen inspirovat hudbou nebo obrazem. Na webu je možné vyhledat jakýkoliv obrázek, který Vás zaujme nebo se Vám líbí a natočit k němu hudbu nebo si vybrat na stránce Malujeme Hudbu jakoukoliv hudbu a připravit k ní obrázky. A také zkusit udělat obojí. Také si lze prohlédnout obrázky a jen diskutovat o tom, co vidíte nebo slyšíte. Zároveň pro starší žáky 2. stupně, zvídavé pamětníky je na webu dostupný poučný text k přečtení, jenž se týká vybraných kapitol z dějin umění, zejména hudby.

Závěrem

V letech 2000 až 2025 se podařilo realizovat sedmnáct workshopů Malujeme hudbu nejen ve školních zařízeních, také v interiéru významných budov Domě umění města Brna, budovy Moravské Galerie v Brně a v Památníku Leoše Janáčka.

Společně s Radimem jsme zjistili, že si děti, mládež i senioři výtvarně-hudební aktivity cení. Radim si všiml, že i ti, kteří vědomě či pouhým nesoustředěním narušovali předchozí hudební hry, se zapojují aktivně do malování a těší se na interpretaci svého obrazu. Účastníci se při malování cítí přirozeně, ztrácí ostych, nebojí se ani velkých ploch. Během workshopů děti, mládež nebo senioři ukazují své obrázky všem a těší se na hudební interpretaci vlastního díla. 

Spojení s výtvarným uměním přináší daleko zajímavější výsledky. Pro děti i pro osoby s mentálním, duševním nebo zdravotním postižením stejně tak pro děti s odlišným mateřským jazykem je zcela přirozené vyjadřovat své emoce, přání a sny kresbou. Na workshopech tak odpadá nejistota, stydlivost, nedůvěra. Přes výtvarné projevy dochází mezi účastníky k otevřenosti vůči neznámé hudbě, roste jejich schopnost a citlivost poslouchat okolní svět zvuků a touha tvořit výtvarná díla. Přibližují se tak i k poznávání soudobé hudby. Zároveň si myslím, že hudba i obraz bourají bariéry a staví mosty pro komunikaci v multikulturní společnosti. Moc arteterapie dokazuje, že v každém těle nemocném, starém nebo odlišném dříme mladá duše.

….

Autorka textu se již mnoho let věnuje zprostředkování umění veřejnosti. Spolupracuje na
rozvoji galerijní a muzejní pedagogiky. Dlouhodobě a profesně se věnuje uchování umění a
kultury (restaurování uměleckých děl, archivní a badatelská činnost pro Hadivadlo,
spolupráce s Asociací Babylon). Jejím úzkým zaměřením je umění a jeho performativní
přesahy. Několik let hrála loutkové divadlo, vedla dílny s arteterapeutickými prvky Terapie
loutkou a podílela se na projektech zaměřených na podporu čtenářství ve specifických
skupinách. V projektu Malujeme hudbu pracuje autorka textu na pozici lektorky a
koordinátorky projektů Malujeme hudbu pro každého.

Zdroj: Mgr. et BcA. Irena Iškievová