Poznámky pro přednášející

Základní pravidla pro úspěšnou prezentaci na EduFóru

Délka prezentace je maximálně 5 minut. Dostaňte se k podstatě, držte se jedné hlavní myšlenky, nesnažte se tam dostat všechno, co máte v hlavě. Při nedodržení času si návštěvníci hodně stěžují a přednášky hodnotí zbytečně negativně. Tip: trénujte na 4 minuty.

Cílem je zaujmout, navnadit. Pro koho vaše téma je, tomu stačí pár minut, pro koho to není, nevyhrajete to delším proslovem. Ihned po prezentaci následují dotazy z publika (dalších pět minut), nechte lidem témata, ať se mají na co zeptat. Po prezentacích následuje networking, kde si vás najdou a pobavíte se již konkrétněji např. o spolupráci (nemiřte tedy hned domů, ale naplánujte si i čas po akci; ideálně do 22.00).

Není to přednáška, proto netvořte hromadu slajdů a hlavně se vyhněte textu v prezentacích; není možné zároveň naplno poslouchat a číst text. Vhodné jsou fotografie, které doplní vaši řeč.

Zaměřte se na výzvu k akci – co mají posluchači udělat hned nebo až se vrátí domů. Výzvu s odkazy nechte ideálně na posledním slajdu, který bude viset po celou dobu diskuse (dalších pět minut po prezentaci).

Cílová skupina

Na setkání chodí lidé zajímající se o nové trendy ve vzdělávání – ze škol, z firem, podnikatelé v oblasti vzdělávání, koučové, lektoři… Hodně z nich má svoje vlastní projekty nebo se o vzdělávání starají ve firmách nebo ve školách.

Nepřistupujte k návštěvníkům jako ke kupujícím, prodejní prezentace nemají dopad, spíše je tam prostor pro navázání spolupráce, propojení projektů, předávání zkušeností, marketing aj.

Ideálně přijďte nejprve sami na setkání jako účastníci, ať víte, jaká je nálada, kdo tam chodí a jak to celé probíhá.

Návštěvnost se pohybuje mezi 30-60 lidmi. Rozptyl je daný zajímavostí tématu, propagací akce, svátky kolem akce, známými jmény mezi řečníky apod.

Obsah

Soustřeďte se na jednu hlavní myšlenku, kterou chcete, aby si účastníci odnesli. Ideálně nějakou výzvu k akci, co chcete, aby si vzali s sebou domů a něco udělali. Čili aby nezůstali po akci ve stavu zmatení “OK, to bylo zajímavé, ale co po mě vlastně chtějí, co mám udělat?”.

Body, kterým je dobré se u projektů věnovat:

  • Pro koho je služba určená? (zákazníci, uživatelé…)
  • Jaký problém řeší? (ukažte, že se zajímáte o problémy svých uživatelů)
  • Co je vaše řešení? (neutápějte se v detailech, stačí zaujmout, při networkingu nebo diskusi se už doptají)
  • Čím jste inovativní, unikátní, co máte vy a nikdo jiný? (jsme sítí osobností pro inovace ve vzdělávání, pokud tam není zmíněná inovace, obvykle se pak lidé ptají, proč tam ta prezentace vlastně byla zařazena)
  • Co můžete nabídnout? (v rámci EduFóra, např. co máte za znalosti, kterými můžete pomoci ostatním?)
  • Co potřebujete? (koho hledáte k partnerství, nemusí se jednat o finance, ale o pomoc, nápady, propagaci apod.)
  • Jak se s vámi mohou ostatní spojit? (nezapomeňte na sebe uvést kontakt, ne všichni se k vám při networkingu dostanou)

Samozřejmě každý projekt je jiný, přidejte či ubírejte dle svého uvážení.
Pokud máte něco, co se dá předvést, využijte toho – praktické příklady, ukázky apod.

Čas

Nikdo si nikdy nestěžoval na příliš krátkou přednášku!
Ira Hayes

Časová dotace pro každého z pěti prezentujících je: 5 minut prezentace + 5 minut diskuse.
Důvod – v součtu je to hodně času pro prezentace, lidé mají problém udržet déle pozornost.
Občasná negativní zpětná vazba na prezentace je hlavně na nedodržování limitu. Zásahy moderátora jsou vždy násilné a utínají myšlenky v polovině, čili to není dobré nechat to zajít až na tuto hranici.
Tip: nezmiňujte v prezentaci, že máte málo času, že normálně to prezentujete hodinu, atp. obíráte se zbytečně o čas a působí to, že se neumíte vyrovnat s podmínkami, které jsou dané.

Forma

Může to být se slajdy, bez slajdů, s tancem, zpěvem… to je plně na vás (raději ale konzultujte kvůli technice, místnosti apod.). Hlavně, aby to bylo zajímavé a ne strnulé a bez emoce. Musí z vás dýchat nadšení, jinak to nikoho nenadchne.

Na místě lze pouštět i video se zvukem, akorát se to musí nastavit a vyzkoušet před akcí. Akorát pozor na čas – příliš krátká ukázka a lidi to nepoberou/příliš dlouhá a lidi se unudí.

Prezentace mohou být PowerPoint, OpenOffice Impress (ODP) či PDF. Prezi spíše zdržuje těmi “cool” efekty (nicméně v rukách mistra je to samozřejmě pěkný nástroj). Je velmi dobré to poslat předem, může být problém s fonty a jiným formátováním a dorazit až na prezentaci a mít ji celou rozpadlou není příjemný zážitek.

Prezentaci je potřeba zaslat organizátorům alespoň den předem, potřebujeme vyzkoušet, jestli nám dobře fungují po technické stránce. Kromě toho se vynasnažíme dát i zpětnou vazbu na základě zkušeností s prezentacemi před touto cílovou skupinou.

Propagace

Letáčky se obvykle dají umístit na volný stůl. Je vhodné, pokud si účastníci odnesou nějaký materiál s sebou (ale ne plnou igelitku). Jsou možné i větší propagační materiály (např. roll-upy) – akorát opatrně kvůli dostatku místa a kvůli sponzorům, ti tam prostor musí dostat z principu.

Záznam

Z každé prezentace je pořizován video záznam, který společně se slidy umísťujeme na servery youtube.com a slideslive.com. Na předchozí prezentace se můžete podívat na adrese www.slideslive.com/EduForum.