Čím chtějí být české děti?

By | 25.6.2024

Jakou profesi by si zvolili dnešní osmáci a deváťáci? Z ankety programu Den pro školu Nadace České spořitelny realizované během 15 podzimních veletrhů středních škol po celé republice, jasně vyplynulo, že jedničkou je povolání učitele!

Z celkového počtu 568 zapojených účastníků by se za katedru chtělo postavit 78 žáků, tedy téměř 14 % dotazovaných! Anketa, která proběhla mimo jiné v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Liberci, Hradci Králové nebo v Chebu odhalila, že kromě učitelské profese zajímá české osmáky a deváťáky také povolání veterináře nebo ošetřovatele zvířat (4,6 %), rádi by se stali ale i profesionálními sportovci (4,4 %) nebo zvažují práci v IT oborech (4,4 %). 

Youtuber? Ne, vedou tradiční povolání

Překvapivě se na čelních místech neobjevili influenceři, youtubeři ani tiktokeři, žáci preferovali spíše tradiční povolání. Kromě učitelů, veterinářů nebo počítačových expertů figurovali ve výsledcích ankety právníci, soudci, psychologové, kadeřnice a kosmetičky, architekti, kuchaři nebo třeba piloti. Škála vysněných zaměstnání byla velmi pestrá, obsahovala více než padesát různých povolání. Dvě procenta dotazovaných dětí zatím netuší, čím by chtěla být. 

Tady je kompletní žebříček.


„Sám sebe si můžu v nějaké profesi představit, jen pokud ji opravdu znám a dokážu se s ní identifikovat. Dnes ale bohužel děti neznají dobře ani povolání svých rodičů, jak vypadá jejich den, co všechno dělají, s kým se potkávají, jací jsou jejich kolegové. Ale učitelské povolání je pro děti uchopitelné, mají s ním nejvíce zkušeností,“ zdůvodňuje nejčastější odpověď Silvie Pýchová, ředitelka Partnerství pro vzdělávání 2030+ a členka poradního týmu prezidenta republiky, která se aktivně angažuje v kariérním poradenství. Právě v něm, ale podle Pýchové zaostáváme. „Napříč Evropou je běžné, že v sedmé třídě chodí děti na individuální stáže do zaměstnání svých rodičů, stráví tam týden, vyzkouší si sami, jaké to je. V osmé třídě si pak sami vybírají stáž podle toho, co je zajímá. Součástí je ale i povědomí o mzdě, nebo o jistotách či nejistotách, které různé profese přinášejí. To u nás bohužel chybí,“ dodává Pýchová. Děti se pak dozvídají, co která profese obnáší a jak se rozhodovat, jen velmi složitě a často dostávají zkreslený obraz z filmů a seriálů nebo sociálních sítí. Z ankety ale vyplynulo, že nejčastějším zdrojem informací o charakteru různých povolání jsou rodiče a širší rodina, teprve pak média včetně internetu a sociálních sítí, škola a specializované veletrhy.

Zdroj: Lucie Ellingerová, Nadace České spořitelny, e-mail: lucie.ellingerova@nadacecs.cz