Skončil 6. ročník Lednové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem. Registrace do hlavní Květnové výzvy se otevírají už 1. února

By | 31.1.2024

Týden do práce udržitelnými způsoby dopravy, a to i mrazu a sněhu navzdory. To bylo podstatou Lednové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem, letos již pošesté vyhlašované spolkem AutoMat. Smyslem akce, která se uskutečnila od 15. do 21. ledna, je upozorňovat na celoroční význam aktivní a udržitelné dopravy ve městech a také na potřebu bezpečné a udržované infrastruktury.

Zdroj: Auto-mat.cz

K výzvě, která spojuje zdravý životní styl, pohyb, čistou hlavu, ale také ohleduplnost k životnímu prostředí, se letos přihlásilo přes 1 500 statečných napříč celou republikou. Ti si pak v rámci týdenní výzvy – i přes ne úplně příznivé lednové počasí – zapsali do systému Do práce na kole více než 3 600 udržitelných cest. Zaznamenali jsme tak téměř 27 200 překonaných kilometrů a úsporu CO2 více než 3,5 tuny – ve srovnání se stejnou vzdáleností překonanou autem. Počet aktivních cest, kilometrů i ušetřených tun oxidu uhličitého v rámci výzvy byl však ve skutečnosti mnohem vyšší. Ne všichni účastníci si své cesty zaznamenávali. Přitom právě anonymizovaná data o trasách mohou pomoci rozvoji infrastruktury pro udržitelnou dopravu.

„Účastníky a účastnice Lednové výzvy jsme podpořili nejen řadou tipů, triků a návodů, jak jezdit na kole v zimě, ale také tím, že jsme v Praze dobrovolnicky udržovali část cyklotras pomocí dvou vlastních cyklopluhů. Apelovali jsme však na účastníky naší výzvy, aby v případě nevhodných podmínek dali přednost spíše chůzi,” říká Anna Kociánová ze spolku AutoMat.

„Lednová výzva je také předzvěstí hlavní Květnové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem, která běží po celý měsíc a letos se uskuteční již po čtrnácté,” vysvětluje Kociánová. Na rozdíl od Lednové, určené jednotlivcům, Květnová láká k účasti týmy o 2 až 5 členech a členkách a funguje tak mimo jiné i jako netradiční teambuilding ve firmách a institucích. „Ty za své zaměstnance loni hradily startovné v 79 % případů a hlásily se tak hrdě ke společenské i environmentální odpovědnosti. A stále více z nich podporuje udržitelnou dopravu také budováním lepšího zázemí (kolárny, sprchy, šatny) pro své lidi,“ dodává.

Květnovou výzvu si ale každoročně užívají i týmy rodinné či sousedské a jednotlivci. Zapojují se do doprovodných Akcí na triko ve svých městech, cyklosnídaní či cyklosvačin a čekají je samozřejmě závěrečné večírky s losováním zajímavých cen od partnerů výzvy. Po celý měsíc se také při svých cestách potkávají se s dalšími účastnicemi a účastníky v ročníkových tričkách. Autory letošního designu jsou grafičtí designéři Petr Kněžek a Šárka Blažková, kteří se inspirovali především estetikou dopravního značení. První vlna registrací za nejvýhodnější startovné do letošní Květnové výzvy se otevírá již 1. února a ti, kteří se stihnou registrovat a uhradit účastnický poplatek během ní, se na svůj startovní balíček s
tričkem (či jinou odměnou dle svého výběru) mohou těšit jako první.

Každý z předchozích ročníků Květnové výzvy přilákal zatím vždy vyšší počet zájemkyň a zájemců o udržitelné cestování do práce a drtivá většina z nich pak u nově osvojeného návyku zůstává i po zbytek roku. V roce 2023 se zúčastnilo 25 600 lidí z měst a obcí po celé republice, kteří měli také možnost hlasovat v anketě Cyklozaměstnavatel roku a Cykloměsto Do práce na kole 2023. „Trvale udržitelné město klade důraz na zdraví svých obyvatel a to, aby se v něm dobře a bezpečně žilo dětem, lidem s omezením a také starším lidem a seniorům. Takové město dává vyvážený prostor všem způsobům dopravy, nejen autům,“ říká hlavní koordinátorka výzvy Dominika Lenthárová ze spolku AutoMat.

Titul Cykloměsto loni putoval do Hradce Králové, jehož obyvatelky a obyvatelé tak ocenili dlouhodobý přístup vedení města k dostupnosti a podpoře udržitelné dopravy. Spolek AutoMat loni udělil také historicky druhý titul Cykloskokan Do práce na kole, určený pro město, které v posledním roce až dvou učinilo signifikantní progres, pokud jde o cyklo a pěší dopravu. Odnesla si ho Ostrava a do Síně slávy vstoupily již podruhé Otrokovice. O tom, kam poputují tituly letošní Květnové výzvy, má možnost spolurozhodnout každý, kdo se přidá a bude se do práce na kole přepravovat na vlastní pohon v květnu 2024. Překonávat tak bude nejen sebe sama, ale také stereotypy, které ohledně udržitelné dopravy stále panují.

Více informací a odkaz na registraci na webu dopracenakole.cz.

Zdroj: www.auto-mat.cz