Zajiskříme, uvidíme

By | 1.3.2024

První stupeň, druhý stupeň, střední školy, zkrátka vyučující ze všech škol, všech předmětů – teoretických i praktických. Co máme všichni společného? Dost často řešíme stejné výzvy. Jak reagovat na hluk? Na sprostá slova? Jak efektivně zadat úkol? Jak zavést skupinovou práci? Jak motivovat? A každý při hledání odpovědí na tyto a stovky jiných otázek volíme jiné cesty.

V Začni učit! nám přišlo, že často plýtváme drahocennou učitelskou energií, když si na tyhle recepty přicházíme každý o samotě, a zároveň si uvědomujeme, jak je důležité najít si řešení, která fungují mně a nepřejímat je slepě od kolegyně v sedmičce. 

Není potřeba být dokonalým učitelem. Nejspíš to ani není možné. Co možné je, být dost dobrým učitelem. Takovým, který se zamýšlí nad tím, co se mu ve výuce (ne)daří a proč. Takhle vzniká prostor pro získání jistoty a osvojení si způsobů a metod, které povedou k výuce, která bude úspěchem pro mě i pro třídu. Může to znít docela jednoduše, ale s dovedností všimnout si, co a kdy se daří a proč, se nerodíme. Bohužel je to naopak. Kvůli různým vlivům, které často vyplývají z našich vlastních zážitků v roli žáka, můžeme mít zkreslenou představu o tom, jak vypadá učitelský úspěch. Co musíme za katedrou splnit, abychom se pochválili? A kdo nám tu laťku takhle nastavil?

K příležitosti akce Wellbeing ve škole jsme sestavili toto bingo pro vyučující. Občas je těžké si vzpomenout, co se nám během dne podařilo. Bingo je jednoduchý nástroj, který vám ukáže, že už teď pro sebe něco děláte. Vytiskněte si ho anebo uložte do telefonu.

Nahlédnout svoji výuku, když jsme ve třídě sami, je prakticky nemožné. Potřebujeme další pár očí a uší. Máme skvělé zkušenosti se sdílením ve skupině podobně naladěných lidí. Proto jsme vymysleli Učitelské jiskření. Intenzivní prostor pro učitelskou spolupráci. Najdete tam kolegyně a kolegy, kteří se (stejně jako vy) chtějí na chvíli zastavit a dopřát si čas na hledání otázek a odpovědí. Kteří se nechtějí plácat po rameni, ale kriticky přistoupit k tomu, co se jim ve třídách děje. Věříme, že právě tento čas, plný pojmenovávání, doptávání a vyjasňování je jedním z nejefektivnějších způsobů, jak podpořit a rozvíjet schopnost zachytit podstatné momenty z naší výuky a bezpečně rozlišit, co zachovat a posílit a co změnit.

O autorce Hana Kuzníková je designérka učitelských programů v organizaci Začni učit! a učitelka na 2. stupni. 

O organizaci – Začni učit! otevírá dveře světa vzdělávání všem, kteří do něj chtějí něco přinést. Pomáháme zájemcům o vzdělávání od jejich první myšlenky na učení až po první roky za katedrou. Koukněte se na náš web www.zacniucit.cz a sledujte nás na sociálních sítích!

Zdroj: Hana Kuzníková