Děti dnes čelí velkému tlaku – vysoké nároky ve škole, neustálá připojenost k technologiím a minimum prostoru pro relaxaci. Jak jim můžeme pomoci lépe zvládat stres, soustředit se a zlepšit jejich celkovou pohodu? Mindfulness je jedna z cest, jak ve třídě vytvořit podporující prostředí a naučit děti vnímat své emoce.
Wellbeing je stav, kdy se cítíme dobře, máme prostor pro osobní růst a žijeme spokojený život v dobrých vztazích s ostatními. Zahrnuje nejen fyzické zdraví, ale i psychickou pohodu, vztahy a vnitřní rovnováhu.
Ve školním prostředí hraje klíčovou roli. Michael Fullan, kanadský expert na školské reformy, zdůrazňuje, že hlubokého učení lze dosáhnout pouze tehdy, pokud je ve vzdělávacím prostředí zajištěn wellbeing a rovnost účastníků. Ovlivňuje nejen to, jak se děti cítí, ale i jejich schopnost učit se.
Pokud je wellbeing dětí dlouhodobě nízký, může to vést k problémům jako:
- stres a úzkost;
- nízká motivace k učení;
- potíže se soustředěním;
- potíže s regulací emocí a reakcemi na stresové situace.
V dnešní době děti čelí mnoha výzvám – rychlé tempo, vysoké nároky, digitální rozptýlení. Proto je důležité, aby škola nebyla jen místem získávání znalostí, ale i bezpečným prostorem pro jejich emoční a sociální rozvoj.
Jedním ze způsobů, jak podpořit wellbeing žáků i učitelů, je mindfulness.
Co je mindfulness a jak pomáhá ve školním prostředí?
Mindfulness, ve volném překladu všímavost, je schopnost být plně přítomen v daném okamžiku, vnímat své myšlenky, emoce a tělesné pocity bez posuzování.
Tuto dovednost rozvíjíme pomocí různých cvičení, můžeme tedy říct, že je to takový mentální trénink, díky kterému získáváme větší kontrolu nad svým osobním i pracovním životem.
Ve školním prostředí může mindfulness dětem pomoci:
- snižovat stres a úzkost – všímavost pomáhá dětem lépe zvládat náročné situace;
- zlepšit koncentraci – např. dechová cvičení učí děti lépe se soustředit na úkoly;
- regulovat emoce – děti se učí rozpoznávat své emoce a pracovat s nimi, což snižuje impulzivní reakce a posiluje empatii;
- vytvořit lepší atmosféru ve třídě – cvičení mohou učitelům pomoci vytvořit klidnější atmosféru ve třídě.
Výzkumy ukazují, že i pár minut mindfulness denně může pozitivně ovlivnit duševní pohodu jak dětí, tak učitelů. A co je na tom skvělé – zavedení mindfulness do výuky není složité. Stačí začít s jednoduchými cvičeními a postupně je zařazovat do každodenní rutiny.
Jak začít s mindfulness ve třídě?
Začít s mindfulness ve třídě nemusí být složité a je to jedna z možností, jak podpořit wellbeing dětí. Zde je pár jednoduchých kroků, jak na to:
- Začněte s jednoduchým dechovým cvičením (1–2 minuty)
Stačí dětem nabídnout, aby se pohodlně usadily, zavřely si oči a chvíli se soustředily pouze na svůj dech. Povězte jim, aby si představily, že je jejich břicho balón, který se nafukuje při nádechu a vypouští vzduch při výdechu. Každý může zopakovat 3-6 nádechů a výdechů dle vlastního tempa. Tohle cvičení je skvělé pro zklidnění a podporu soustředění.
- Zařaďte cvičení na začátek hodiny
Před začátkem každé hodiny věnujte pár minut všímavosti. Můžete použít dechové cvičení výše nebo např. cvičení „5-4-3-2-1“, kdy děti postupně identifikují pět věcí, které vidí, čtyři věci, kterých se dotýkají, tři zvuky, které slyší, dvě vůně, které cítí a jednu chuť, kterou aktuálně cítí v ústech. Toto cvičení pomáhá se zaměřit na své tělo a jeho vnímání.
- Pravidelně se během dne zastavujte
Pravidelně během vyučování udělejte krátké zastavení, tzv. „check-in“, kdy si na chvíli každý uvědomí, co se děje v přítomném okamžiku. Můžete dětem položit jednoduchou otázku, jako: „Jak se teď cítíte?“ nebo „Co právě teď prožíváte?“ Tato zastavení pomohou dětem vnímat své pocity a potřeby.
Všímavec – jednoduchý nástroj pro mindfulness ve třídě
Pokud hledáte inspiraci na jednoduchá cvičení všímavosti, vyzkoušejte aplikaci Všímavec. Nabízí krátká cvičení navržená přímo do výuky. Aplikace je určena mateřským školám a základním školám (první stupeň). Stačí mít připojení k internetu a projektor nebo interaktivní tabuli. Registrace je zdarma a aplikaci můžete začít používat ihned.
Chcete vědět, co o Všímavci říkají jiní učitelé? Přečtěte si naše recenze na webu nebo zhlédněte krátké video, kde o zkušenostech s aplikací mluví přímo učitelé ze základní školy.
Zdroj: Ivona Sedláková, Všímavec