Prázdniny jsou pro učitele často jediným hlubokým nádechem v roce. Jenže i během nich v hlavě běží výuka, třídní výlet, nový kolega, změna kabinetu… a myšlenky na to, co všechno bychom měli příště dělat jinak. Letní příprava ale nemusí být o to-do listech. Může to být čas, kdy si dovolíme zpomalit, ohlédnout se – a nastavit směr, který nám dává smysl.

Reflektovat dřív, než se začne plnit kalendář
Znáte to, školní rok v září začíná rychle. A právě proto má smysl si v červenci nebo srpnu položit pár otázek:
- Co mi v uplynulém roce ve výuce skutečně fungovalo?
- Co mě nejvíc vysilovalo – a proč?
- Kdy jsem zažil*a radost nebo flow? A co ji podpořilo?
Sebereflexe není sebekritika. Je to prostor, kde slyšíme sami sebe.
A právě v létě na to máme klid, který během školního roku často chybí. A může to být fajn čas „vyčistit si“ hlavu a mít pak po zbytek prázdnin klid na zasloužený odpočinek.
IPMOE: metoda, která dává školnímu roku rytmus
Přesně tenhle rytmus se snaží podpořit i metoda IPMOE, která kombinuje teorii Kolbova cyklu učení, Bloomovu taxonomii a zkušenosti z české výuky.
Každé písmeno IPMOE značí jednu fázi, kterou si jako učitel přirozeně procházíme:
- I – Inspirace: nové nápady, podněty, tipy z praxe, zkušenosti kolegů
- P – Plánování: promýšlení cílů a konkrétní cesty k nim
- M – Motivace: proč to dělám, co mě drží, co chci předat
- O – Organizace: jak si věci prakticky nastavit a nezbláznit se
- E – Evaluace: reflexe, co se povedlo, co změnit, jak růst dál
Tahle pětice může být i letní oporou: nenutit se do výkonu, ale v klidu se inspirovat, plánovat s nadhledem, připomínat si, co mě žene dopředu – a zároveň si říct, kde chci zvolnit.
Odpočinek není luxus – ale součást práce
Učitelská práce je náročná, i když ji milujeme. A není slabost říct: „Letos už nechci zažít v říjnu vyčerpání.“
Letní prázdniny jsou ideální čas obnovit síly – ne tím, že „všechno doženu“, ale tím, že se opravdu odpojím. Možná na pár týdnů, možná jen na pár dní. Ale naplno.
A když se vám chce plánovat?
Pak si klidně vezměte do ruky diář – ne nutně kvůli úkolům, ale i jako prostor pro nápady, zápisky a sny.
Třeba zrovna Pedagogický diář, který staví na metodě IPMOE a pomáhá učitelům a učitelkám pracovat nejen efektivněji, ale i udržitelněji.
Zdroj: Irena Pajerová, Edufórum, z.s.