Letní (ne)klid: Jak si o prázdninách nastavit plánování školního roku

By | 10.7.2025

Prázdniny jsou pro učitele často jediným hlubokým nádechem v roce. Jenže i během nich v hlavě běží výuka, třídní výlet, nový kolega, změna kabinetu… a myšlenky na to, co všechno bychom měli příště dělat jinak. Letní příprava ale nemusí být o to-do listech. Může to být čas, kdy si dovolíme zpomalit, ohlédnout se – a nastavit směr, který nám dává smysl.

Reflektovat dřív, než se začne plnit kalendář

Znáte to, školní rok v září začíná rychle. A právě proto má smysl si v červenci nebo srpnu položit pár otázek:

  • Co mi v uplynulém roce ve výuce skutečně fungovalo?
  • Co mě nejvíc vysilovalo – a proč?
  • Kdy jsem zažil*a radost nebo flow? A co ji podpořilo?

Sebereflexe není sebekritika. Je to prostor, kde slyšíme sami sebe.
A právě v létě na to máme klid, který během školního roku často chybí. A může to být fajn čas „vyčistit si“ hlavu a mít pak po zbytek prázdnin klid na zasloužený odpočinek.

IPMOE: metoda, která dává školnímu roku rytmus

Přesně tenhle rytmus se snaží podpořit i metoda IPMOE, která kombinuje teorii Kolbova cyklu učení, Bloomovu taxonomii a zkušenosti z české výuky.

Každé písmeno IPMOE značí jednu fázi, kterou si jako učitel přirozeně procházíme:

  • I – Inspirace: nové nápady, podněty, tipy z praxe, zkušenosti kolegů
  • P – Plánování: promýšlení cílů a konkrétní cesty k nim
  • M – Motivace: proč to dělám, co mě drží, co chci předat
  • O – Organizace: jak si věci prakticky nastavit a nezbláznit se
  • E – Evaluace: reflexe, co se povedlo, co změnit, jak růst dál

Tahle pětice může být i letní oporou: nenutit se do výkonu, ale v klidu se inspirovat, plánovat s nadhledem, připomínat si, co mě žene dopředu – a zároveň si říct, kde chci zvolnit.

Odpočinek není luxus – ale součást práce

Učitelská práce je náročná, i když ji milujeme. A není slabost říct: „Letos už nechci zažít v říjnu vyčerpání.“

Letní prázdniny jsou ideální čas obnovit síly – ne tím, že „všechno doženu“, ale tím, že se opravdu odpojím. Možná na pár týdnů, možná jen na pár dní. Ale naplno.

A když se vám chce plánovat?

Pak si klidně vezměte do ruky diář – ne nutně kvůli úkolům, ale i jako prostor pro nápady, zápisky a sny.
Třeba zrovna Pedagogický diář, který staví na metodě IPMOE a pomáhá učitelům a učitelkám pracovat nejen efektivněji, ale i udržitelněji.

Zdroj: Irena Pajerová, Edufórum, z.s.