Silně polarizované názory mládeže na postavení LGBTIQ+ lidí jsou důkazem, že je potřeba o rozmanitosti učit ve škole

By | 13.10.2025

Od léta má Česko dětského ombudsmana.  Za Koalici za rozmanitost ve školách vnímáme tento krok jako zásadní a dlouho očekávaný krok směrem k ochraně práv dětí. Oceňujeme také, že vznikl průzkum mezi dětmi a mladými dospělými o tom, co je teď v české společnosti nejvíc trápí. V průzkumu nás zaujala zjištění ohledně názorů mládeže na postavení LGBTIQ+ lidí – právě v této oblasti byly postoje nejvíce polarizované. Považujeme za důležité podívat se na tento závěr blíže a začlenit ho do širšího kontextu.

Respondentstvo průzkumu Problematické oblasti života v Česku z pohledu dětí a mladých lidí (11–25 let) bylo rozděleno do dvou skupin dle věku. U dětí 11–14 let se mezi největšími zdroji problémů objevil stav duševního zdraví, sociální sítě, zastaralý vzdělávací systém, způsob výchovy v rodině a zacházení se zvířaty. Děti také významně trápí postavení LGBTIQ+ lidí, a to z obou protikladných hledisek. Komentáře v této otázce se vymykaly svou vyhraněností. Jedna skupina vystupuje na podporu LGBTIQ+ lidí a kritizuje, že nemají rovná práva; druhá skupina naopak téma považuje za neúměrně zveličované či rovnou vyjadřuje netoleranci vůči LGBTIQ+ lidem. 

Příkop v dětské populaci překlene vzdělávání a otevřená diskuze

Zjištění, že LGBTIQ+ téma takovým způsobem polarizuje žactvo 2. stupně základních škol, je potřeba věnovat patřičnou pozornost. Přestože výzkumná zpráva situaci vysvětluje tím, že jde o téma často citované v online prostředí a do značné míry polarizované, považujeme za nutné zdůraznit, že významnou roli bude hrát také domácí prostředí, v němž se děti tohoto věku s vyjadřováním postojů k LGBTIQ+ lidem setkávají, vnímají ho a přirozeně i přebírají. Vybraná citace „Nechápu tyhle lidi, protože existují jen 2 pohlaví muž a žena“ uvedená ve výzkumné zprávě zní právě jako klasická homofobní narážka z rodinného obýváku, navíc poukazuje na neinformovanost autora*ky výroku, neboť nevnímá rozdíl mezi genderem a pohlavím. 

„Právě z těchto důvodů je důležité přinášet LGBTIQ+ témata do školní výuky a nabídnout dětem bezpečné prostředí, v němž se o této oblasti mohou dozvědět informace založené na současném vědeckém poznání, ne dezinformacích a nenávisti. Je potřeba takto pracovat se všemi dětmi – jak s těmi, kdo jsou potenciálně LGBTIQ+ nebo rozmanitost podporují, tak s těmi, které projevují negativní vyhranění, často způsobené strachem či nepochopením. Efektivní prevence se musí zaměřovat na dynamiku celého kolektivu,“ říká psycholožka Marcela Macháčková, zapojená do projektu Koalice za rozmanitost ve školách Učímolgbt.cz. Zároveň zdůrazňuje, že děti potřebují místo, kde mohou bez rizika konfliktu klást otázky a doptávat se. To si mnohé děti vyrůstající v homofobních rodinách nemohou doma dovolit.

Z provedeného průzkumu si Marcela Macháčková bere jeden jasný závěr: o tématech vztahové, genderové a sexuální orientace a vzájemného respektu je potřeba ve škole mluvit, a to ještě dříve, než začnou zásadním způsobem polarizovat dětskou populaci. Přemostit již vzniklý příkop ve společnosti si vždy vyžádá víc úsilí, než ho nenechat vůbec vzniknout. 

Školy přistupují k LGBTIQ+ tématům spíš liknavě

Zprávu pro dětského ombudsmana je vhodné číst také v kontextu nedávné tematické zprávy České školní inspekce Rovné příležitosti a prevence rizik ve školním prostředí – integrace témad do vzdělávání. Z ní celkově vyplývá, že vedení škol i vyučující LGBTIQ+ téma spíše podceňují a nepracují s ním proaktivně. V tuto chvíli je téma součástí výuky pouze na třetině dotazovaných základních škol, byť 62 % ředitelů*ek ZŠ by s jeho zařazením do výuky souhlasilo. Materiály k LGBTIQ+ tématu ve výuce používá jen 26 % vyučujících. Z těch, kteří je nepoužívají, celá čtvrtina nepovažuje téma za důležité. Jen 12 % vyučujících přitom při jeho otevírání se třídou narazilo na překážky, obvykle na nesouhlas ze strany rodičů. Obavou z konfliktů při zařazování těchto témat do vyučovacích i třídnických hodin tedy nelze argumentovat. 

Ze zprávy ČŠI dále vyplývá, že v rámci dalšího vzdělávání se v LGBTIQ+ oblasti rozhodla své znalosti zdokonalit jen 4 % vyučujících. Ostatní svou neúčast nejčastěji vysvětlují tím, že o žádné nabídce dalšího vzdělávání v této oblasti nevědí. „Doporučuji vyučujícím i nepedagogickým pracovníkům a pracovnicím škol využít vzdělávací materiály, které jsou volně ke stažení na www.ucimolgbt.cz. Zároveň na tomto webu najdou pozvánky na webináře a kurzy. V neposlední řadě zvu ke stažení publikace Příběhy LGBT+ studujících: v rozmanitosti je síla, která popisuje konkrétní příběhy dospívajících doplněné rozhovory s odbornictvem s různých oborů a nabízí velmi užitečné informace pro školní praxi,“ říká psycholožka Marcela Macháčková. 

Respekt k rozmanitosti není samostatné téma, prochází všemi oblastmi dětského života

Věříme, že nová dětská ombudsosoba dokáže odstranit systémové nedostatky a posunout důležitá témata směrem k efektivnímu řešení. Je pochopitelné, že na začátku svého mandátu bude muset pečlivě vybrat klíčové oblasti, na které se zaměří. Budeme rádi, pokud při své práci nebude zapomínat na LGBTIQ+ aspekt, který se promítá do téměř všech oblastí, jež mládež v průzkumu označila na nejproblematičtější: duševní zdraví, prevence šikany a kyberšikany, bezpečná atmosféra ve škole pro úspěšné vzdělávání a osobnostní rozvoj, coming out a přijetí v rodině.

 —

Koalice za rozmanitost ve školách je neformální sdružení, v němž jsou zastoupeny organizace Prague Pride, Transparent, Queer filmový festival Mezipatra, Queer Geography, Jules a Jim, Gender Studies, Konsent, Nesehnutí, BUDQueer, Amnesty International ČR a NORA. Společným cílem koalice je prevence šikany na školách a podpora wellbeingu žactva, studujících i vyučujících.

Zdroj: Bohdana Rambousková, tisková mluvčí spolku Prague Pride, bohdana@praguepride.com, 606 191 154.