Vztahy ve třídě jsou obvykle pro dospívající stejně důležité jako studijní výsledky. Vyučující však někdy právě v této oblasti necítí pevnou půdu pod nohama. Navíc mají za zády rodiče podléhající strachu, co nastane, když se ve škole bude mluvit o vztahové a sexuální orientaci, genderové identitě nebo genderovém projevu. Proto vznikl projekt Učímolgbt.cz. Pomáhá budovat bezpečnou atmosféru školy, v níž mohou citlivě a vhodnou formou existovat i témata, o nichž si mladí lidé tolik přejí mluvit a dospělí se jim snaží vyhnout.

Škola je místem, kde se setkává velmi rozmanitá společnost. Osazenstvo třídy se liší z hlediska charakterových vlastností, rozumových schopností, rodinného zázemí, náboženství… a také genderové identity, vztahové a sexuální orientace, genderového projevu. Aby ve školním prostředí všichni studující mohli naplno rozvíjet své schopnosti, zájmy i osobnost, musí se tu především cítit bezpečně. Neprožívat školní část dne v obavách z konfliktů pramenících z toho, že se od svých spolužáků liší.
Autoritou má být vyučující, ne internet
Pokud ve fyzickém světě nejsou lidé, s nimiž dítě či dospívající může otevřeně mluvit, obrátí se k internetu. Vrhneme ho tím do nekontrolovatelné džungle a vlivu zvrácených webů, kde nemá žádnou ochranu. Proto ve škole nemají existovat žádná vytlačovaná témata.
Třídy plné puberťáků není nutné se bát, ani při citlivých tématech jako sexualita nebo vztahy. Je ale potřeba rozumět tomu, co právě prožívají. „Dospívání je období, kdy dochází k nejintenzivnějšímu budování identity. Dospívající pociťují potřebu někam patřit a zároveň se proti druhým vymezovat. A právě školní třída je prostředí, kde zkoušejí svou identitu prezentovat a získávají na ni první reakce,“ říká Irena Smetáčková, vedoucí katedry psychologie na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Škola plní funkci záchytného bodu
Ze zařazení témat vztahové, genderové a sexuální rozmanitosti do výuky i třídnických hodin profitují všichni v třídním kolektivu. LGBT+ studující tak získávají jasný signál, že jsou ve škole přijímáni, může jim to dokonce usnadnit coming out. Pro mladé queer lidi, kteří nemají chápající rodinu, bývají učitelky a učitelé jedinými dospělými, s nimiž mohou o své identitě s důvěrou hovořit. Škola nemá právo mluvit do toho, co se děje doma. Ale může dětem nabídnout bezpečí a přijetí bez ohledu na homofobní či transfobní postoje rodičů.
Na vyučujících i nepedagogických zaměstnancích školy leží v otázce queer studujících větší zodpovědnost, než si někdy uvědomují. Jak uvedla maminka trans dítěte na konferenci Jak se zorientovat v orientacích: gender a identita ve škole: „„Neberte na lehkou váhu, když se vám studující svěří, protože můžete napáchat škody, které mohou být fatální.“
Velký přínos má ale otevírání témat vztahové, genderové a sexuální rozmanitosti pro celý kolektiv třídy. Podporuje totiž porozumění, empatii, a naopak chrání třídu před šikanou a projevy nenávisti vůči jakýmkoli marginalizovaným skupinám.
Proč se vyučující vyhýbají LGBT+ tématům?
Učímolgbt.cz nabízí oporu vyučujícím
Víme, že vyučující na českých školách jsou v těžké situaci. Chybí jim komplexní didaktické materiály, o které by se šlo při zařazování témat orientace a identity do výuky opřít. Proto vznikl web www.ucimlgbt.cz se vzdělávacími podklady, e-learningem a nabídkou kurzů, které zprostředkovávají znalosti LGBT+ tematiky i dovednosti, jak o těchto věcech s mládeží komunikovat. Zároveň web dává k dispozici metodické listy k praktickým aktivitám, které si vyučující i další profese pracující s mládeží mohou stáhnout a zakomponovat do svých hodin či mimoškolních aktivit. Nechybí ani nabídka školních filmových projekcí s besedami, doporučená literatura k dovybavení školní knihovny nebo pozvánka do facebookové skupiny plné pedagogů a preventistů. Máte obavy, jak by na použití metodik Učímolgbt.cz zareagovali rodiče nebo vedení školy? I na to je web připravený – pomůže vám s přípravou argumentů v rubrice Jak na námitky.
Zdroj: Monika Malá, Junior koordinátorka: ucimolgbt.cz, Prague Pride, z. s.