Blog

Co je dobré vědět o generaci Y, pokud ji chcete vzdělávat

|Publikováno 29.11. 2015|

Říká se jí různě. Generace Y, Net Gen, yuppie nebo Millennials, v každém případě se však jedná o všechny, jimž je nyní 15 – 35 let. Není proto divu, že se toto téma rychle dostalo do popředí pozornosti internetu – ať už je vaším zájmem cokoliv, s velkou pravděpodobností je tato generace i ve vašem hledáčku. Pokud chcete generaci Y vzdělávat, určitě to nemůžete dělat bez dostatečného množství znalostí.

Mezigenerační rozdíly tu byly vždy, netřeba však brát nové rozdělení generací na X, Y, Z nikterak fatálně. Těžko také soudit, zda se jedná o vlastnostech generace nebo je to ve své holé pravdě o vlastnostech doby, kterým se snažíme nějak přizpůsobit, abychom v ní uspěli. Tak či onak, představme si jeden typický exemplář.

Petr se narodil v roce 1988 a už když jej maminka vyzvedávala mezi posledními ve školce, pochopil, že život nebude tak jednoduchý. Do první třídy se těšil a první stupeň základní školy, prokládaný hraním Prince of Persia, prožil vlastně docela v pohodě. Během druhého stupně, a zvláště střední školy, si ale začínal postupně uvědomovat, že škola neplní jeho potřeby a začal se v ní rychle nudit. S příchodem touhy po svobodě se začaly věci skutečně komplikovat a najednou bylo všechno špatně. Tedy na našem Petrovi bylo všechno špatně nebo všichni se alespoň tak tvářili. Jemu však připadalo, že škola je nejenom docela autoritářská a nabízí většinou vždy jen jedno správné řešení, ale že jej neumí ani připravit na budoucí život – naučit jej řešit problémy, rozhodovat se nebo diskutovat. K tomu všemu škola bohužel promeškala i šanci využití jeho zapálení do technologií a místo nových přístupů stále jen oprašovala staré.

Otázka, zda po střední jít na vysokou školu, byla okolím zodpovězena dřív, než si ji sám Petr stačil položit. Na vysoké škole objevil, že má vlastně spoustu možností, až jimi byl trochu paralyzován. A díky internetu zjistil, že se už nemusí tolik učit do zásoby, ale spíše to, co zrovna potřebuje. V neposlední řadě v této době začal fungovat na Facebooku a žít taky v online světě. Ke konci vysoké však toto nadšení ze sociálních sítí opadlo, ale i nadále Petr na Facebooku ze setrvačnosti zůstal.

Po škole, tedy v roce 2013, konečně získal pocit, že může věci doopravdy vzít do svých rukou a začal hledat zaměstnavatele, který mu umožní pracovat kdekoliv a kdykoliv. Poučen z vlastní věčně přepracované rodiny došel k závěru, že je důležitý určitý balanc mezi prací a osobním životem a že vlastně nechce, aby práce byla to nejdůležitější v jeho životě.

Díky tomu, že firmy měly nedostatek kvalitních zaměstnanců, mohl si Petr díky své roční praxi během školy a půlročnímu Erasmu na poměry absolventa docela vybírat. Ve své budoucí práci hledal především smysl a svobodu, přívětivé prostředí ke své touze po seberozvoji, transparetnosti procesů a s férovým přístupem nejen dovnitř firmy ale i navenek.

Generation_Y

Nyní už dva roky pracuje a podle výzkumů (průměrný počet let s jedním zaměstnavatelem jsou u generace Y 2 roky – zdroj) přemýšlí nad novou prací. Můžete se na něj však spolehnout v tom, že se nejdřív pokusí situaci ve firmě sám ovlivnit, a teprve když k tomu nedostane prostor, odejde.

Ale ať už jsou vaši zaměstnanci nebo cílovka z jakékoliv generace, vždy se vyplatí jí naslouchat. Zeptejte se jí, jaké jsou její potřeby (např. pomocí focus group), jak se cítí (např. díky hloubkovému rozhovoru), analyzujte, jak se chová (např. pomocí uživatelského testování nebo pozorování) a zkuste se na sebe podívat jejíma očima (např. pomocí metody mystery shopping nebo bi-zón). Díky tomuto pochopení budete schopni vybrat ty nejefektivnější vzdělávací nástroje a postupy. A to za to určitě stojí.

 

Pokud vás téma zajímá, přečtěte si:

Kniha eng: Y-Size Your Business: How Gen Y Employees Can Save You Money and Grow Your Business

E-kniha eng: Educating the Net Generation: How to Engage Students in the 21st Century, Pletka (2007). Zdarma ke stažení zde:

Článek v čj: Proč je generace Y nešťastná

| By Lea Mentlíková

 

 



 

Storytelling a improvizace ve vzdělávání aneb co se dělo na 8. tematickém setkání v Brně

|Publikováno 19.10. 2015|

Jsme moc rádi, že se EduFórum šíří dál. Tentokrát o nás napsala Andragogika Brno. Co jste na 8. setkání propásli? Dočtete se ve článku: EduFórum? Eduskvělé! od Daniela Přikryla a Kristýny Havlíkové.

| By Lea Mentlíková



 Jak pochopit novou generaci studentů?

|Publikováno 1.8. 2015|

Doba je skoro doslova těhotná myšlenkou změny konceptu vzdělávání. Děje se spoustu zajímavých akcí, vznikají originální projekty a nové přístupy. Všechny mají ale jeden společný prvočinitel, což i ne vždy všichni uvědomují. A tím jsou děti, které díky novým technologiím berou svět úplně jinak než předchozí generace. A právě i tento fakt je jedním z impulzů změn ve vzdělávání.

Odpovědi na otázky typu:

Jak pochopit internetovou generaci?
Co čekají děti od vzdělávání?
Jak použít technologii ke vzdělávání?
Co jsou technologie pro studenty?
Jak připravit vysoké školy dneška pro studenty zítřka?
Jak studenti využívají technologii?
Jak uzavřít propast mezi zážitkem a vzděláváním?
Jak by měla vypadat kurikula odrážející očekávání 21. století?
Jakou vzdělávací roli v 21. století budou hrát knihovny?

 

Najdete v e-knize: Education the Net Generation, kterou si můžete stáhnout zdarma.

| By Lea Mentlíková

 



Slyšeli jste o inovativní škole Summerhill?

|Publikováno 1.6. 2015|

Většina lidí, která slyší o Summerhillu poprvé, nevěří svým uším. Školu, ve které žáci spolu-rozhodují o tom, co, kdy, kde, jak či od koho se budou učit a která navíc existuje už od roku 1921, si prostě neumíme představit. Příběh, který je ve světě vzdělávání tím, čím je Semco mezi firmami (viz Podivín a Sedmidenní víkend), nepřestává inspirovat milióny lidí po celém světě. Nás nadchnul tak, že jsme více než rok usilovali o získání práv pro české vydání, aby se i český a slovenský čtenář mohl s “nejstarší dětskou demokracií” seznámit. Summerhill, příběh první deokratické školy na světě je jednou z knih, která nevratně mění pohled na život. Je velmi pravděpodobné, že se jejím přečtení na výchovu a vzdělávání už nedokážete podívat tak jako dříve. A.S.Neill říkal, že do sedmi let je rozhodnuto, jací z nás vyrostou lidé. Pokud přemýšlíme o skutečné svobodě člověka (nejenom v práci), je třeba začít právě u dětí. Proto je tato kniha pro téma svobodnějších přístupů k práci “i” (nebo “právě”) v dnešní době více než relevantní.

O jedinečné knize vyšel i dokument, který můžete zdarma  zhlédnout na YouTube a kniha v češtině – Summerhill: Příběh první demokratické školy na světě, která vznikla také díky jednomu členovi z našeho týmu, Honzovi Šedovi.

| By Lea Mentlíková